Recomandarea psihologului: Cum putem gestiona mai bine stresul, în timpul pandemiei?

Pandemia de Coronavirus scoate la iveală nu doar vulnerabilitățile noastre fizice, ci și pe cele emoționale, fie că vorbim de anxietate, atacuri de panică sau pur și simplu frică. Reacționăm diferit în fața epidemiei de coronavirus și e normal. Panica duce la un nivel ridicat al cortizolului, așa că echilibrul hormonal și sistemul imunitar sunt primele afectate. Este foarte important să deținem control pe sfera emoțională şi să fim autocritici. Dacă vom fi dependenți emoțional, dacă emoțiile negative vor începe să ne predomine în viață: nemulțumirile, dezamăgirile, resentimentele, atunci nu ne putem aștepta la o sănătate bună. Suntem obișnuiți să ne concentrăm mai mult pe probleme, boli, sentimente, dureri, fapte. Acest lucru nu este corect.

Ce putem face?

În cazul adolescenților, știm că se confruntă la moment cu povara timpului petrecut fără socializare, fără plimbări cu prietenii, colegii de clasă, pentru că asta este una din nevoile acestora, care la rândul lor le aduc acea stare emoțională pozitivă. Există o mulțime de ocupații care ar putea să influențeze starea de spirit, comportamentul și energia pozitivă, în timp ce stai acasă. În plus, este momentul, când ai atâta timp liber, de care ai putea să profiți din plin. Focusează-ți atenția asupra activităților care ar putea aduce satisfacție și relaxare, care ar crește nivelul de dopamină, considerat hormon al fericirii.
Vă prezint câteva idei de activități pe care le-ați putea efectua în zilele de ”#StaiAcasă ”:
1. Creează o listă cu sarcini și bifează-le după ce le-ai îndeplinit.
2. Alcătuiește ceva, lasă-ți creativitatea la libertate.
3. Ascultă muzică.
4. Fă exerciții fizice.
5. Dansează.
6. Meditează.
7. Citește.

În cazul adulților este normal să persiste frică, dar ar fi ideal să nu exagerăm până la o tulburare de anxietate sau atac de panică. E normal să fim triști, dar să nu avem depresie. Este foarte important să gestionăm corect stările psihoemoționale pentru a avea o sănătatea mintală și fizică bună.

Ce să facem în caz de panică?
– Există câteva lucruri utile de exersat când avem un atac de panică, pentru a vă calma:

1. Conștientizarea faptului că aveți un atac de panică.
2. Focusați-vă atenția pe un obiect.
3. Imaginați-vă locul în care ați vrea să fiți.
4. Ocupați-vă cu activități ușoare.
5. Apelați un psiholog.
Cum ne afectează internetul și televizorul plin cu știri despre coronavirus și cum să le abordăm?
– Apelează doar la surse de încredere când cauți informații despre Coronavirus (Covid-19). Internetul urlă la noi în această perioadă stresantă pentru toți. Mii de păreri, de știri, de interpretări personale sau sfaturi. E important să fii informat corect, nu bombardat. Nu stați lipiți de televizoare sau internet în căutări de cele grave cazurile în lume. Nu toate informațiile de pe Facebook sau Instagram sunt surse de încredere când vorbim despre infectarea cu Coronavirus (COVID-19. Sursa de unde te poți documenta corect este Ministerul Sănătății al Republicii Moldova și Centrul de Sănătate Publică..
Unde să ne adresăm în caz că avem nevoie de consultanța unui psiholog?
– Pe parcursul perioadei de pandemie Coronavirus (Covid-19) specialiștii din Soroca oferă consultații psihologice online.
1.Centrul de sănătate pentru tineri YK Soroca Pro-Viața acordă asistență psihologică adolescenților cu vârsta de 10 – 24 ani. Tinerii cointeresați pot accesa online – Skype: YKPRO-VIAȚA, Soroca, psiholog, de luni până vineri, între orele: 08:00-17:00.
2.Apelați la ajutorul specialiștilor Centrului Comunitar de Sănătate Mintală Soroca. Persoanele interesate pot apela la numărul de telefon: 0230 21135, de luni până vineri, între orele 08:00 -17:00.
Liliana Gîscă, coordonatoare/psiholog YK Soroca Pro-Viața și profesoară de psihologie la IP Colegiul Tehnic Agricol, a fost cea care ne-a recomandat cum putem gestiona mai bine stresul, în timpul pandemiei.